От 2024 година плащаме за боклука според броя на хората в имота | 13.09.2023 00:00 | 24 Часа | стр. 2

Такса смет да се изчислява по изхвърлените отпадъци, а не като процент от данъчната оценка на имота, както е в момента. След много години отлагане този адекватен подход най-после се въвежда и в България от 1 януари 2024 г.
Една от първите задачи на новите кметове и общински съвети след местните избори през октомври е да сметнат колко ще плащаме за боклука
В противен случай ни чакат милиони евро санкции, ЕК вече заплаши със съд България, защото още не е въвела справедлив модел за такса смет. От Брюксел чакат обяснения до края на този месец какво предприема страната ни. Ако те не са достатъчно убедителни, ще заведе дело. Спечели ли го, ще плащаме милиони евро за всеки ден забавяне.
Вероятно глобата ще ни се размине, защото вече е изготвена методиката, по която ще се изчисляват сумите, които домакинствата ще плащат за почистването. Очаква се тя да бъде приета от Министерския съвет до края на този месец.
Според методиката общинарите могат да използват три подхода
- да се продават на хората специални торби, да се плаща спрямо броя контейнери или да се изчисли сума по броя на живеещите в даден имот.
По неофициална информация повечето кметове имат намерение да използват броя на живеещите в едно жилище. В този случай сумата се определя, като разходите на общината се разделят на хората в населенето място, а получената сума се умножи по бройката на обитателите на имота. За измерител може да се вземе и изразходваното количество вода. Приходите от такса смет трябва да покриват разходите за почистване. Изключение от този принцип се допуска само в случаи, когато може да бъде засегнат общественият интерес - тоест с новата методика таксата да се вдигне прекомерно.
Според параметрите на новата методика може да се направят приблизителни изчисления колко ще струва извозването на боклука. Например в средно голяма община с близо 138 000 жители и разходи за почистване за 10,5 млн. лева таксата ще е 76 лева на човек годишно. Така домакинство от четирима ще трябва да плати 304 лева.
Ако се приложи методът със специални торби за боклука и всяка една събира 15 килограма, то тогава цената на една излиза 2,5 лева. При използване на съд за отпадъци с вместимост 30 кг, който се запълва изцяло и се изхвърля един път седмично, годишната такса ще се равнява на
9360 лв. и ще се разпределя спрямо ползвателите, които изхвърлят в този съд.
Оказва се обаче, че все още няма община, която да е направила точни разчети колко ще плащаме за боклука от догодина, показа проверка на "24 часа". Причината е, че всички чакат методиката, по която да правят сметките. Има градове, в които все пак тече някаква подготвка за промяната.
В София има няколко пилотни проекта, при които е въведен принципът "замърсителят плаща". Единият е в районите "Кремиковци" и "Овча купел", където има система за разделно събиране на отпадъци от хартия и картон, стъкло, пластмаса и метали. На домакинствата са раздадени контейнери или чували, а за тези в блоковете са поставени специални контейнери.
В "Надежда" също има организация за разделно събиране на пластмаса, хартия, метал и стъкло, както и хранителни отпадъци. Това е станало с 5 "зелени острова" за 300 домакинства. Същото е направено и с още 300 други в район "Овча купел". През тази година е предвидено изграждането на още 15 острова в район "Надежда", както и разширяване на системата в "Илинден", "Връбница" и "Възраждане".
В рамките на друг проект ще се изградят 3 схеми за разделно събиране и рециклиране на хранителни отпадъци в кварталите "Вердикал", "Симеоново" и "Драгалевци" и на употребявани автомобилни гуми. Ще се въведе пилотно система за разделно събиране на хранителни отпадъци на принципа "от врата до врата", като по този начин ще се подпомогне последващото въвеждане на принципа "плати колкото изхвърляш".
От Столична община посочиха още, че извън стандартното определяне на такса смет според данъчната оценка са дали възможност на бизнеса да плаща според количеството битови отпадъци за нежилищните имоти. Фирмите имат и опция за събиране и извозване на битовите отпадъци чрез пряко договаряне със специализирани фирми.
Промените в общинските наредби, отнасящи се до определянето на таксата за битови отпадъци, обаче ще бъдат направени едва след като бъде приета от Министерския съвет наредбата за новата методика.
В Пловдив например ще правят проучване колко боклук се изхвърля от даден вход или блок. Ще се поставят чипове на контейнери и камиони, за да се измери количеството отпадъци.
Във Велико Търново предвиждат по новата методика да изберат таксата да зависи от бройката на живеещите. Това нямало да доведе до шоково поскъпване, дори за някои може да има намаление. Според изчисленията с новата методика няма да се налага дофинансиране на дейностите по чистота от други приходоизточници, както е в момента. В Кърджали пък се плаща според застроената площ на жилището, но от общината обясняват, че най-честно ще бъде, ако таксата се определя спрямо генерирания отпадък.
Според общинари във Враца, ако се смята според количеството отпадък, приходите ще се вдигнат с поне 1 млн. лева, като в момента годишно те са 5,5 млн.
От въвеждането на принципа "замърсителят плаща" обаче може да бъдат ощетени общини, в които има курорти. Като например Смолян. Туристите също генерират боклук, но този метод няма как да ги обхване, би трябвало да натоварим отново бизнеса, твърди кметът на града Николай Мелемов.

Виж
Виж цяла страница